Интервю на заместник областният управител Тодор Георгиев за вестник "Добруджанска трибуна"

prev next

- Г-н Георгиев, кои са новостите в план-приема за училищата в Добричка област за учебната 2011/2012 година?
- През последните няколко години имахме либерален модел, при който на директорите се разрешаваше това, което те заявят. Бе заложено конкурентното начало, което разбира се има плюсове. Този либерален модел обаче води до деформация в разпределението на учениците, най-вече в град Добрич. Най-добре това може да се илюстрира с данните за броя на учениците. През настоящата година най-много деца имаме в Езикова гимназия - 888 и това са ученици от 8 до 12 клас. Следваща по численост е Хуманитарна гимназия, в която обаче имаме обучение от 1 до 12 клас - 872 деца. На трето място е СОУ "П.Р.Славейков" - 866 деца. Едно училище, за което се казва, че е най-елитното в града и областта, има най-много ученици. За мен в това няма логика. Елитно значи в него да са събрани най-добрите от най-добрите. В последните години бе разрешено увеличение на броя на учениците в една паралалека от 26 на 29. И предвид делегираните бюджети доста от директорите използваха това като възможност. Във ФСГ "Васил Левски", ЕГ "Гео Милев", Професионалната гимназия по туризъм паралелките станаха с по 29 деца, което според мен води до снижаване на качеството. При 29 ученика не може да има индивидуален подход - учителят влиза и изнася урока като лекция. Преди години бе немислимо в Езикова гимназия да има поправителен изпит. През миналата учебна година обаче имахме септемврийска сесия.
За предстоящата учебна година се опитахме да направим един регулиран план-прием, доколкото това е възможно. Приемът е с оглед на две неща. Първото, разбира се, е броят на учениците. За първи път въведохме критерий, според който разкритите места не могат да надхвърлят броя на учениците за съответния клас. Вторият принцип е насочен към необходимостта от кадри за областта. Като имаме предвид, че сега има изключително висока безработица, е много трудно да предвидим не какво трябва в момента, а да прогнозираме за след 5-10 години.
-През учебната 2011/2012 година ще имаме и защитени професии. Кои са те за Добричка област?
-Публична тайна е, че има нисък интерес към типично работническите професии - строителство, електротехници. От тази година Министерството на образованието, младежта и науката реши да бъдат обособени до три защитени професии във всяка област в страната. Тези паралелки ще могат да съществуват с по-малко ученици. Дофинансирането ще се осигурява от министерството. Едната паралелка е "Строителен техник" в Професионалната гимназия по строителство и архитектура. Тази професия е добре заплатена, но ситуацията е такава, че там няма нови кадри. Повечето заети по специалността са на над 50-годишна възраст. Получава се дупка, в която няма завършили качествени кадри. Защитени професии има и в Професионалната гимназия по механотехника и електротехника - "Електротехник", и в Професионалната гимназия по ветеринарна медицина - "Контрол по качеството и безопасност на храни и напитки".
-Конкурентни ли са частните училища на общинските и държавните?
-Според мен са конкурентни, но най-добрият отговор за това ще дадат данните на Националния статистически институт. За последните десет години от 1 до 4 клас децата са намалели с 29,5 % или със 108 081. Изключително голям спад. Добрата новина е, че през последните години намалението спира и в началния етап на образование в българското училище децата се запазват. Но, ако погледнем каква е ситуацията в частните училища, ще видим, че там има ръст от 71,3 %. Били са 1162 през 2001 г., а през 2009 г. достигат до 1991. Въпреки таксите там има увеличение. Аз съм на мнение, че не трябва да има значение в какво училище се обучава детето. Навсякъде трябва да бъде приложен съответният стандарт. В България обаче се получава така, че родителят веднъж плаща данъци, с които се финансират общинските и държавни училища, а след това плаща и такса за частно училище. При децата от 5 до 8 клас наблюдаваме най-голям спад. Сривът е 38,1 %. За 10 години децата са намалели със 135 722. И, ако се върнем към първия Ви въпрос, проблемът с липсата на деца тепърва ще се появи в средното образование. Най-малкият випуск в момента са учениците от 8 клас или родените през 1997 г. Всеки, който се сеща каква бе ситуацията в България тогава, може да си отговори на въпроса защо се получава така. В същото време ситуацията от 5 до 8 клас в частните училища е доста по-различна. При тях има увеличение на учениците с 39 %.
-Как гледате на направеното от президента Георги Първанов предложение за създаване на електронен регистър и електронен образователен паспорт на децата от 5-годишна възраст до 12 клас?
-Повечето от нещата, които излязоха от екипа на Георги Първанов, са отдавна известни. Поздравявам ги за това, което са направили - то ще е полезно за дискусии и обсъждания. Има обаче и неща, които не одобрявам. Резервиран съм към идеята да решаваме проблемите със създаване на нови организации. Те са на мнение, че трябва да има коренна промяна в българското образование, а предлагат мерки, които са по-скоро насочени към подобряване на вече съществуващото. Ако предложеният от тях регистър третира децата като най-голямото богатство на България и се поставя за цел да развива дарбите, таланта и потенциала на подрастващите, аз съм за. Такава система се прилага във Франция. Там всяко дете се следи и проучва от шести клас, като благодарение на това му се предлагат най-добрите варианти за развитие. В България това не мисля, че ще се получи добре. По-скоро ще има съпротива от това, че някой ще каже на родителите какво трябва да прави тяхното дете. Аз съм на мнение, че изборът трябва да остане на родителите и децата.
-Г-н Георгиев, Общинският съвет на Добрич даде съгласие за разкриване на колеж към Аграрен университет-Пловдив. Смятате ли, че това е добре за развитието на града?
-Категорично във висшето образование трябва да има конкуренция. Решението на Общинския съвет е добро за града. Това е още една възможност за младите хора да се реализират в Добрич. Знаем, че приоритет в нашата област е селското стопанство. Имаме достатъчно качествени аграрни гимназии и поради тази причина е нормално да има и висше училище, в което децата да продължат образованието си. Освен това ще бъдат спестени доста от средствата за издръжка на младежите. Разкриването на колежа към Аграрен университет-Пловдив не може да попречи на идеята на Висше училище Международен колеж за разкриването на частен аграрен университет. Пожелавам им успех.

Разговаря Мирослав Балчев




Актуално

съобщение

анкета